Poznaj autorkę

Hej, hej!

Mam na imię Martyna i już od kilku ładnych lat prowadzę tego bloga. Początkowo była to strona poświęcona wyłącznie biżuterii, którą lepiłam z modeliny, jednak z biegiem czasu jego tematyka znacznie się rozbudowała. Jeżeli macie ochotę poczytać o fotografii, podróżach, rękodziele i różnych innych głupotach zajmujących młodą kobietę - zapraszam. Zero melancholii i pesymizmu! :D

  • Czytaj dalej...
  • Chcesz coś znaleźć??

    Zasubskrybuj!

    poniedziałek, 6 sierpnia 2012

    O przysłonie słów kilka, powie wam ciocia Tynka ☼

    Unknown | 11:51 |

    To kolejny post z serii fotograficznych poradników, a raczej moich wypocin na temat tego co wiem o tej szerokiej, ale tak cudownej dziedzinie!
    (Uwaga! Długi post >_<)

    Tym razem zajmiemy się tajemniczym słowem "przysłona"

    Podążając za wszechwiedzącą Wikipedią, przysłona to mechaniczna część aparatu, ułożona z listków w formie kanciastego okręgu, którego zadaniem jest ograniczanie strumienia światła wpadającego bezpośrednio do obiektywu.
    Cudownie, tylko co z tego? Jaki wpływ ma ona na nasze zdjęcia i jakie jej ustawienia możemy zmieniać?

    Poprzez regulację wartości przysłony, zmieniamy średnicę otworu, jednocześnie wpływając na głębię ostrości
    im większa wartość przysłony, tym większa głębia

    Proste? Nie wiem czy do końca, lepiej zobaczyć na przykładach

    Na pierwszym zdjęciu głębia ostrości jest najmniejsza, widzimy niewielki fragment a tło jest rozmazane, na ostatnim zarówno obiekt jak i jego tło są stosunkowo dobrze widoczne


    To jeszcze przykład z wartościami. Różnice najbardziej widać, gdy odległość między przedmiotami jest minimalna np. na zdjęciu stojących w tłumie ludzi.
    Na pierwszym zdjęciu krzak wydaje się być daleko, na ostatnim stosunkowo blisko. Wzrok ludzki naturalnie rozmazuje dalej położone przedmioty skupiając uwagę na przedmiocie.

    Mój obiektyw, który nazywam portretowym ma zakres f od 1,8 do 22, przy czym zazwyczaj pracuję w przedziale 1,8-4


    Podgląd jak listki wyglądają po rozebraniu obiektywu Canon 50 mm 1.8 II (dokładnie mój model)

    Spytacie jak to działa.Ustawienia przysłony zmieniamy manualnie, w zależności od modelu aparatu (ja się nie znam na wszystkich, przepraszam, jedyne co to mogę pomóc przy Canonie i Olympusie :))

    Ale czy kręcenie pokrętłem i zmiana tej cyferki z 1,8 na większe wartości i na odwrót coś zmienia?
    NO JASNE! w końcu to element mechaniczny!

    Przyjrzyjcie się otworowi na poniższych zdjęciach!
    Wraz z jego zmniejszaniem się jego średnicy, dalszy plan zaczyna wychodzić zza mgły :P


    Tak to wygląda w teorii:

    Czy coś jeszcze się zmienia?
    Tak, jak można wywnioskować, wraz ze zmniejszeniem się otworu zmniejsza się ilość światła. To już powiedziałyśmy. Przez to wzrasta czas naświetlania! Inaczej zdjęcia byłyby niedoświetlone. Innym wyjściem jest zwiększenie wartości ISO.

    I znów przykład na powolne zwiększanie wartości 
    Na początku mogłam się ruszać a zdjęcia wychodziły nierozmazane. Przy ostatnim nawet nie udało mi się ustać, czas naświetlania był zbyt długi i postać wyszła poruszona ;(


    I znów! Na pierwszym zdjęciu jesteśmy pewni, że lampa stoi daleko za mną, ale na ostatnim...mózg nie jest już tego taki pewien a ocena odległości nie jest prosta.

    Do czego przydaje się mała głębia ostrości? Jest uniwersalna!

    Na zdjęciu poniżej wartość przysłony powinna być trochę zwiększona, żeby całe kwiatki były ostre, jednocześnie pozostawiając tło rozmazane


    Trzeba pamiętać, że wartość przysłony to nie jedyny parametr na który mamy wpływ. Na zdjęciu poniżej istotny był też czas naświetlania, który wynosił 1/4000 sekundy


    Tworzy się też nam bokeh. Jest to rozmazane tło, które czasem przyjmuje ciekawe formy np. kiedy fotografujemy światła. Ostrość łapana nie jest na tło, tylko na obiekt położony bliżej.


    Do czego w takim razie używamy niskiej wartości przysłony?
    Ja się pytam do jakiej sytuacji nie używamy!
    Dla mnie taki obiektyw jest niezastąpiony i nigdy się z nim nie rozstaję. Dzięki rozmazanemu tłu efekty, które wychodzą są cudowne. Powodują jakby zamknięcie obiektów w kadrze. Na dodatek portrety można robić w niemal każdych warunkach. Nawet przy słabym oświetleniu czas naświetlania nie jest duży a najbrzydsze tło nie szpeci, bo jest rozmazane :D


    Mam nadzieję, że wam trochę rozjaśniłam to moje ukochane pojęcie i czegoś nowego się nauczyłyście :]
    Jeśli macie pytania -> zadawajcie. Ja to wszystko robię już instynktownie, dlatego trudno mi się domyślić, jakie problemy mógłby mieć początkujący ^^

    tutaj więcej o samym obiektywie
    tutaj wszystkie "odcinki" z fotograficznej serii :)

    41 komentarzy:

    1. Super. Bardzo przydatne. Na zdjęciach z lampą wyglądasz prze ślicznie.

      OdpowiedzUsuń
    2. super zdjęcia, napisałam do ciebie na e-mail czekam aż odpiszesz :)

      OdpowiedzUsuń
    3. hej. Czy te napisiki na zdjęciach robiłaś na tablecie? Da się wrzucać na niego zdjęcia i przerabiać czy coś w tym stylu? :) ??

      OdpowiedzUsuń
      Odpowiedzi
      1. nie myl tabletu multimedialnego z graficznym :))
        mój się podpina do komputera i działa jak myszka ^^

        Usuń
    4. dziękuje ci . bardzo przydał mi sie twój przewodnik ,ja sama niedługo będę mieć Canona ^^

      OdpowiedzUsuń
    5. Tynuuuś a kiedy tutek na posypki ?

      OdpowiedzUsuń
      Odpowiedzi
      1. na razie nawet nie mam czasu na lepienie, muszę przysiąść ;(

        Usuń
    6. bardzo przydatna instrukcja ^^

      OdpowiedzUsuń
    7. Hej fajnego masz bloga proszę narysowałabyś dla mnie nagłówek zareklamuję twój blog na moim adres mojego bloga to werka290798.blogspot.com

      OdpowiedzUsuń
    8. Tynko ,mam do Ciebie pytanie może niekoniecznie na temat ,ale czy mogłabyś mi powiedzieć z czego robisz foremki (oprócz modeliny :* )? xD

      OdpowiedzUsuń
      Odpowiedzi
      1. z sylikonu albo z takiej dwuskładnikowej masy
        jak wrócę do domu będę próbować kolejnego sposobu, bo mamy pomysł xD

        Usuń
    9. https://www.facebook.com/SweetMufins
      Tynko nie wiem czy zauważyłaś, ale niektóre prace SweetMufins są bardzo podobne do twoich, co prawda gorsze jakościowo, ale jednak podobne
      nie chcę skarżyć, ani nic, ale jeśli od Ciebie kopiuje to nie dobrze

      OdpowiedzUsuń
      Odpowiedzi
      1. och, ja nawet nie będę zaglądać, bo nie mam zamiaru ani nikogo oskarżać ani snuć domysłów. Ludzie po to mają mózgi, żeby ich używać i postępować zgodnie ze swoimi sumieniami ^^

        Usuń
    10. A na ekranie wyświetla ci się czy masz np. f/1.8 lub f/20 czy gdzie? ;D

      OdpowiedzUsuń
      Odpowiedzi
      1. tak, wyświetla się na ekranie oraz w wizjerze :)

        Usuń
    11. a wiesz,odkąd mam lustrzankę zainteresowałam się takimi postami :D No cóż,ja mam Nikona :)
      Wczoraj wujek tłumaczył mi o co z tą przysłoną chodzi i jak jej tam używać,z czego nie zrozumiałam nic,a z twojego na podstawie tych przykładów można zrozumieć. :D Oczywiście dla mnie,nie jest wszystko jasne,ale powoli będę się przecież kształcić. :)

      OdpowiedzUsuń
      Odpowiedzi
      1. wszystko przyjdzie z czasem :)

        moim zdaniem najlepszym nauczycielem jesteśmy sami i nasza chęć poznawania świata, o :D

        Usuń
    12. Tynko dziekuje ci. Wreszcie skapnęłam o co chodzi. A szukałam bardzo dużo na ten temat tylko nie dokońca zrozumiałam.

      OdpowiedzUsuń
    13. ooo głębia.. też uwielbiam się w to bawić ♥

      OdpowiedzUsuń
    14. Śliczne zdjęcia i dało do myślenia. Dzięki za wysyłkę już doszła :) Wygląda tak pięknie jak na zdjęciu :)

      OdpowiedzUsuń
    15. ja większości ie rzumiem no ale cóż..
      mam pytania :
      1. Czemu w moim aparacie przysłona ciągle wynosi f.8?
      2. Jaką wartość przysłony ustawić w słoneczne dni robiąc zdjęcia kwiatom ( makro ) ?

      OdpowiedzUsuń
      Odpowiedzi
      1. 1) ta wartość jest zależna od modelu aparatu i obiektywu, sprawdź w instrukcji jak to zmienić, oraz jaki masz przedział :)
        2) jak najmniejszą! ja pracuję na zakresie od 1.8 do 2.2 przy macro zdjęciach :))

        Usuń
    16. fajny poradnik :> masz dwukolorowe oczy, czy mi się wydaje? :D

      OdpowiedzUsuń
    17. masz ten obiektyw bez AF? a wiesz czym różniłby się obiektyw anologowy 1.8/50 od takiego nowego cyfrowego 1.8/50 ? prócz ceną XD

      OdpowiedzUsuń
      Odpowiedzi
      1. na pewno nie ma automatyki, ale to raczej nie problem, tak to nie wiem, bo nie miałam styczności :))

        mam z AF, ale zazwyczaj działam na manualu, bo potrafi się gubić :(

        Usuń
    18. Ja nie mogę... Jaka ty jesteś... Bo ja nie mogę pojąć jak ty możesz się nazywać amatorką! Popatrz jak ty się na tym znasz i jakie robisz piękne zdjęcia. Jak ja na nie patrze to mam wrażenie jakbym tam była razem z tobą i robiła te śliczne fotki. Proszę cie nie nazywaj się tak, bo wtedy sama sobie obniżasz samoocenę. Uwielbiam twojego bloga. Pozdrowienia dla Ciebie i Pepy:)

      OdpowiedzUsuń
      Odpowiedzi
      1. heh, ale ja jestem amatorką, najwyżej jak się mogę określić to pasjonatka ^^

        na prawdę jeszcze niewiele wiem, ale kiedyś się dowiem :D

        dziękuję bardzo, Pepy ze mną nie ma i sama z chęcią bym ją teraz pozdrowiła ^^

        Usuń
    19. świetne zdjęcia , zazdroszczę Canona :)

      OdpowiedzUsuń
    20. A czym różni się tablet graficzny od multimedialnego? który lepszy? :)

      OdpowiedzUsuń
      Odpowiedzi
      1. pch, one służą zupełnie do czego innego
        multimedialny to mini komputer, którym sterujesz gestami
        graficzny to taki, na ktorym pracujesz rysikiem a Twoje ruchy przenoszone są na ekran komputera

        mi multimedialny niepotrzebny, mam telefon, one po prostu służą do czego innego :D

        Usuń
    21. Czyli to się ustawia na obiektywie, tak? Czy gdzie... I czy to tylko w lustrzance/ obiektywie jest? :)

      OdpowiedzUsuń
      Odpowiedzi
      1. w body :))

        ja muszę wybrać tryb manualnego ustawiania przysłony (Av) i wtedy kręcę takim kółeczkiem :D

        Usuń
    22. bardzo Ci ładnie w takiej fryzurze :) + w takim makijażu Ci ładniej niż z takimi kreskami http://1.bp.blogspot.com/-WYRenSmha4I/UQBKcpvlDkI/AAAAAAAANzw/r9QXvp-8SN0/s1600/IMG_1017aa.JPG ;)

      OdpowiedzUsuń
    23. Dzięki za fajnie zredagowany fototemat. A tak na marginesie: jesteś prze prze prześliczna!

      OdpowiedzUsuń
    24. Jakim obiektywem robisz zdjęcia macro np. Ten fioletowe kwiat z napisem FAIL.
      P.s. Jak się robi BOKEH??? Zrobisz na niego tutorial???

      OdpowiedzUsuń
      Odpowiedzi
      1. wszystkie zdjęcia w tym poscie są robione portretówką :)
        hmmm... bokeh to po prostu rozmazane tło, wystarczy źle ustawić ostość i jest ;)

        Usuń
    25. Jedno mnie zawsze nurtuje , przysłona jest "bardziej otwarta" gdy obiektyw jest bardziej wysunięty czy wsunięty ? :)

      OdpowiedzUsuń
      Odpowiedzi
      1. a to akurat nie ma znaczenia - te przykłady są robione na aparacie stałoogniskowym, czyli ani się nie wsuwa ani nie wysuwa a przysłona się zmienia ;)

        Usuń
    26. Zawsze ustawiałam najniższą wartość i wciąż byłam nieusatysfakcjonowana i nie wiedziałam o co chodzi, a dzięki Twojej notce wiem w końcu, że najniższa wartość w moim aparacie jest... beznadziejnie wysoka! (f/5) Wystarczy, że kupię inny obiektyw?

      OdpowiedzUsuń
      Odpowiedzi
      1. tak, wystarczy :))
        wartość przysłony to jeden z najwazniejszych parametrów obiektywu, zazwyczaj podawany przy nazwie modelu (obok wartości ogniskowej) :))

        Usuń

    Dziękuję za wszystkie komentarze. Jesteście najlepsi! :D

    komentarze są moderowane, abym mogła odpowiedzieć na zadawane przez was pytania, nawet do postów publikowanych wieki temu :))
    Proszę nie denerwujcie się jeśli potrwa to trochę dłużej, czasami potraficie mnie zarzucić pokaźną porcją informacji!